Iemesli, lai sportotu darba pusdienu pauzē

Ja ar sportu neesi uz Tu, Tev nekas cits neatliek, kā kustēties, kad vien tas iespējams. Kāpēc to nedarīt arī darba pusdienu pauzē? Tāpēc īsumā pastāstīšu, kā pirms piecpadsmit gadiem sportoju es.

Darbavietas apkaimē atradās veca, noplukusi ēka, kurā, kā man stāstīja kolēģi, notiekot aerobikas nodarbības. Neviens no mūsējiem tās neapmeklēja (nevarēja saņemties, es nodomāju), tādēļ devos izpētīt, kas tur notiek. Atklāju trīs mazas, mājīgi iekārtotas telpas, kuru saimniece – Sniga – trenēja pa savai īpašai metodei garīgi un fiziski attīstīties gribētājus (kā nopratu vēlāk). Es pierakstījos uz nodarbībām 20,- Ls vērtībā un apmeklēju tieši divas no tām. Pārāk grūts bija uzdevums stundu garajā pusdienu pauzē paspēt gan paēst, gan nodarboties ar sportu. Es izvēlējos apvienot abus vienā, dodoties kājām uz kilometru attālo Lido restorānu un baudot veselīgas ēdienreizes (strādāju tolaik Rīgā Krasta ielā, vietā, kur tagad Dienvidu tilta uzbrauktuves).

Tomēr ar garajām pastaigām nepietika. Pēc vairākiem gadiem nokļuvu draugu kopā, kas pusdienlaiku intensīvi izmantoja aktīvām sporta nodarbēm firmai piederošā sporta zālē. Tā arī nekad līdz tai neaizgāju – vienmēr aizbildinājos ar sīki saplānoto grafiku un nevaļu. Un tā nu es nonācu līdz dzīvesveidam, kurā apvienoti īsi, intensīvi ikdienas treniņi ar aktīvām atpūtas fāzēm darba starplaikos, kas izpaužas kā vienkārši apgūstami vingrinājumi starp 40 vai 90 minūšu gariem darba periodiem.

Ja arī Tu vari organizēt savu laiku darbā pats, Tev, iespējams, noderēs kāds no maniem paņēmieniem. Rīkojos šādi.

Atkarībā no noskaņojuma un enerģijas pieplūduma izvēlos darba dienas ilgumu. Sadalu to laika sprīžos pa četrdesmit minūtēm vai pusotrai stundai (sākumā pilnīgi brīvi izvēlējos laika limitu, lai nonāktu pie pateicīgākā un ērtākā varianta, kas piemērots tieši man). Beidzot attiecīgo darba posmu, es izpildu jogas un izturības vingrinājumus, kas atslābina kakla un muguras muskulatūru, tomēr arī stiprina to (pēc vajadzības). Jogas vingrojumu priekšrocība ir tā, ka to var kombinēt pēc sirds patikas, atbilstoši fiziskajām iespējām (laiks, telpa, ķermenis).

Tā kā varu desmit minūšu laikā nokļūt gan līdz jūrai, gan upei, es dažreiz izmantoju pusdienu pauzi, lai pastaigājoties „izvēdinātu” galvu. Tas gan ir galējos gadījumos, kad esmu fiziski un radoši izsīkusi un man nepietiek ar ierastajām 10-15 minūtēm atpūtas.

Arī rīta peldes vai braucieni ar skrejriteni man vasarā ir obligāti, kā arī volejbola nodarbība reizi nedēļā. Ja esi sporta kluba abonementa īpašnieks, vari sevi atbilstoši disciplinēt, kā arī darba grafiks Tev sakārtots tā, ka nekādi šķēršļi dienas gaitā Tevi nespēj atturēt (vai netraucē) fiziski nodarbināt ķermeni darba dienas vidū, tad arī tas var būt viens no veidiem, kā uzturēt sevi labā formā.

Ir dažnedažādi citi knifi, kā ieviest kustību savā dzīves stilā. Piemēram, vai, ja vari, Tu izmanto iespēju vienmēr kāpt pa kāpnēm, nevis braukt ar liftu? Pastaigāties svaigā gaisā līdz tuvējai kafejnīcai tā vietā, lai pasūtītu ēdienu uz biroju? Braukt ar velosipēdu, nevis izmantot sabiedrisko transportu vai auto? Noiet kājām vienu pieturu? Atvērt vārtus, pat ja auto vada kāds cits vai – ja labāks iemesls ir pakalpot kādam – pats vadi auto, kamēr līdzbraucējs zviln blakus krēslā? Aizej uz tuvējo bodi kājām? Pastaigas un draudzīga žesta nolūkos aizej pretī viesim uz vilciena, trolejbusa, autobusa vai tramvaja pieturu? Kusties, arī ārsts Danilāns to iesaka!

Tags: , ,

Leave a Reply